Vánoční dárky

Vánoční dárky

O elektroniku nebo alkohol pod stromečkem nepřijdeme. Hračkářství a knihkupectví však bojují s velkými ztrátami

Protipandemická opatření se letos promítají i do předvánočních nákupů. V hračkářstvích utrácíme o třetinu méně, pokles zaznamenaly také útraty v knihkupectvích, za sportovní potřeby či oblečení. Kamenné obchody zažívají krušné období, ale některé specializované online obchody s kosmetikou či oblečením hlásí podle dat České spořitelny o karetních transakcích znatelný meziroční nárůst v objemech plateb.

Zavřené obchody ovlivní i skladbu dárků pod stromečkem. Prodej zboží, které lze bez problémů pořizovat online, zůstává podle údajů o karetních transakcích klientů České spořitelny i během pandemie v kladných číslech, a některým prodejcům se dokonce daří lépe než loni. „Například odvětví elektroniky dosahuje v posledních třech měsících meziročně vždy alespoň o 20 % lepšího výsledku než loni. Podobně je na tom kosmetika, která také bývá častým vánočním dárkem. Výrazný nárůst pak zaznamenávají specializovaní prodejci alkoholu, jako jsou vinotéky a pivotéky, u kterých objemy karetních transakcí v listopadu meziročně vzrostly až o 69 %,“ říká analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová.

Některé dárky lidé zřejmě raději kupují naživo. Ačkoliv se například knihkupectvím dařilo v září a říjnu lépe než před rokem, v průběhu listopadu jejich tržby klesly. Nejhůře dopadlo srovnání s loňským rokem v týdnu od 2. listopadu, kdy se tržby knihkupectví propadly o 16 procent, a do kladných hodnot se nevrátily za celý listopad. Ještě hůř dopadla hračkářství, která se do záporných hodnot dostala o týden dříve a během celého listopadu dosáhl jejich „nejlepší“ výsledek hodnoty -32,9 % oproti loňsku.

Vánoce ve znamení online nákupů

Na vině razantních poklesů jsou především opatření proti šíření koronaviru, což je patrné například u nákupu oblečení. Ačkoliv jsou čísla za celé odvětví oproti loňsku poloviční, internetovým módním prodejcům se v posledních třech měsících daří. „U velkých hráčů na online trhu s módou se meziroční nárůst v objemech plateb zastavil na 200 % až 300 %. Avšak i přes výrazné meziroční nárůsty útrat u vybraných fashion e-shopů, jako je například Zalando, patřila kategorie oblečení k těm, které se meziročně propadly - v listopadu činil pokles oproti loňskému roku 54 %. Mezi další obchodníky, kteří zůstali v „zelených“ číslech patří také internetový gigant Aliexpress, u kterého mezi letošním a loňským listopadem došlo až k 18% nárůstu,“ říká na základě dat o karetních transakcích Tereza Hrtúsová. Význam online nákupů potvrzují i průzkumy veřejného mínění. Více než dvě třetiny Čechů se letos chystají na internetu pořídit větší množství dárků než v minulých letech, vyplývá z dat společnosti Fair Credit. Celkem letos plánují online nákupy tři čtvrtiny z nás. Loni to přitom bylo pouze necelých 40 %. Menší obnosy chce v kamenných obchodech utratit polovina respondentů průzkumu.

Přijde konec trendu?

Jestli dokáže nárůst online sféry vyvážit ztrátu v kamenných prodejnách, to se dozvíme až po Vánocích. Do loňska byl trend vánočních útrat každoročně vyšší a vyšší. Od roku 2016 do Vánoc 2019 se naše vánoční výdaje zvýšily z 8 093 Kč na 12 297 korun (tedy až o 52 %), vyplývá z dat společnosti Profi Credit. Češi obecně za Vánoce utratí hodně peněz. Za dárky zaplatíme více než za jídlo a oblečení dohromady, a právě dárky nás podle serveru Picodi dostaly na první místo ve srovnání 34 světových zemí. Celkově nás přípravy na Štědrý den stojí v přepočtu 12 250 korun, 7 117 Kč z toho padne právě na dárky. Ve druhém Irsku je přitom průměrná hodnota balíčků pod stromečkem na hlavu o zhruba tři sta korun nižší.

Od Ježíška chceme hlavně peníze

Mezi tím, co ostatním kupujeme, a jaké dárky si ve skutečnosti přejeme, je poměrně velký rozdíl. Až 15 % Evropanů se přiznává k tomu, že dostává dárky, které nechce, a každý desátý je tak vrací zpátky do obchodu. Až čtvrtina lidí proto obdržené dárky později dává darem dalším lidem.

Mezi oblíbenými kategoriemi vánočních dárků jsou podle Picodi především elektronika, oblečení a peníze. Právě peníze vycházejí jako nejžádanější dárek i podle průzkumu společnosti Deloitte. Až 43 % respondentů šetření by je rádo našlo pod stromečkem, ale daruje je pouze 27 % dotazovaných. Dalšími kategoriemi, které se těší větší oblibě u obdarovaných než u dárců, jsou šperky, knihy či pozvání do restaurace.

Mohlo by vás zajímat

Kateřina Veselovská

Komputační lingvistika je součástí vývoje chatbotů nebo humanoidních avatarů, kteří následně za firmy komunikují s klienty, přibližuje svůj obor expertka na využití textových dat Kateřina Veselovská.