Vánoce v číslech aneb Co všechno musí umět Ježíšek
Na rozdíl od Santa Clause či Dědy Mráze nevíme, jak Ježíšek vypadá. Netušíme, jak rozdává ratolestem dárky, ani kde bydlí, ale to neznamená, že je „datuvzdorný“, před neúprosnými čísly vás zkrátka neubrání ani nadpřirozené schopnosti (to kdybyste se náhodou při vyplňování dalšího daňového přiznání odhodlali zvolit raději dráhu superhrdiny).
Ježíškovo jméno je zdrobnělinou Ježíše Krista, původ tradičního obdarovávání můžeme najít ve středověké křesťanské tradici, konkrétně tedy v 16. století. Kde přesně bydlí, ve zlatých stránkách nenajdete, jeho oblíbeným českým městem je však s největší pravděpodobností Boží Dar. Mnohem snadnější je zjistit, kde pracuje. Kromě České republiky roznáší dárky také v Maďarsku, jižním Německu, Rakousku, Slovensku, Švýcarsku, Jižním Tyrolsku, Lichtenštejnsku, části Chorvatska a ve Slovinsku. Kolik asi zaplatí měsíčně za dojíždění?
V České republice musel Ježíšek v letošním roce obdarovat 10 546 120 obyvatel. „Během roku je průměrná váha balíčku cca 6,5 kg, v prosinci se pak snižuje na 4,5 kg. Jedná se o váhy zasílaných balíčků, které si zákazníci objednali z e-shopů,“ vysvětluje Daniel Mareš, jednatel DPD CZ a osobní asistent Ježíška. Pokud necháme pracovat čísla, zjistíme, že Ježíškův český náklad váží 47 457 540 kg, tedy přes 47 tisíců tun – tolik váží například 2 966 tramvají T3. Když srovnáme Ježíška s největším nákladním letadlem na světě, Antonovem An-225, Ježíšek unese zhruba 237 287krát více.
Zajímavé je i časové hledisko, při limitu 24 hodin a 10 546 120 dárcích má český Ježíšek přesně 0,008192 sekundy na každého z nás. No a pak že vy máte v práci fofr.
Kolik na to vše potřebuje Ježíšek peněz? „Průměrná cena jednoho dárku v roce 2015 byla 850 Kč, což přestavuje nárůst o 50 Kč oproti předchozím Vánocům,” říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovna.cz
Vynásobili jsme tedy letošní průměrnou cenu dárku počtem obyvatel ČR a získali, že Ježíšek by na národ zpod Řípu potřeboval vydělat přesně 8 953 655 880 Kč. Možná by bylo na místě Ježíškovi vysvětlit, že podle Úmluvy o nejnižším věku pro vstup do zaměstnání z roku 1973 by neměl vydělávat vůbec.
„Všechna data, která jsme díky Ježíškovi získali, byla následně zpracována nástrojem SAS Visual Analytics,” říká Zdeněk Honek, Country Manager společnosti SAS.
Podle předvánoční studie Deloitte se Ježíšek v loňském roce samozřejmě zvládl při nakupování zaměřit na praktické a užitečné dárky. „Nejčastěji nakupoval oblečení, věnoval dárkové poukazy či domácí elektroniku. Nezapomínal ale i na dětské hračky či knihy a kosmetiku. Nejraději dárky vybírá prostřednictvím internetu, v obchodních domech či centrech a ve specializovaných obchodech. Při hledání inspirace rád využívá sociální sítě, kde se zajímá o možnost získání slevy, čte recenze a doporučení a zajímá se o zkušenosti uživatelů,“ doplnila Anna Bezděková, senior manažerka z auditního oddělení společnosti Deloitte, která se věnuje odvětví maloobchodu. „Ježíšek také při nakupování dárků nezapomíná být trochu sobecký. Vždyť polovinu dárků si pod stromeček nadělí pro sebe,“ dodává Anna Bezděková.
A nakupoval opravdu svižně: „Podle počtu doručených balíčků za prosinec 2015 můžeme již nyní říci, že Češi opět nakupují online ve velkém. Oproti prosinci minulého roku vzrostl počet zásilek o 20%. Pokud porovnáme prosinec se zbytkem roku, je toto množství téměř dvojnásobné,“ uvádí Daniel Mareš.