Na příkladě okresu Plzeň-jih s 3 106 pacienty na jednoho lékaře vidíme, že taková situace vyžaduje od lékaře skutečně velkou pracovitost a kvalitní organizaci času k tomu, aby zvládnul všechny akutní případy, rutinní kontroly i posudky. Současná situace je pro lékaře velmi nepřehledná – sestry objednávají do papírových diářů, v ordinaci jim zvoní telefony, a navíc musí pomáhat lékaři s ošetřovaným pacientem. Kolikrát se stalo vám, že jste přišli do ordinace na vyšetření a během vaší návštěvy sestra vyřídila 6 telefonátů, obsloužila 2 pacienty, kteří klepali na dveře, a mezitím vám zapomněla dát jednu ze dvou žádanek, které lékař připravil, protože už toho na ni bylo moc? Mně se to stalo několikrát. Kolikrát se stalo, že jste přišli do ordinace a čekali jste nekonečnou frontu pacientů, kteří přišli před vámi? Snad pokaždé. Proto mě napadá myšlenka, proč nevyužít nějaký rezervační systém, oslovit pacienty, pomoci lépe organizovat čas, když víme, že internet v domácnosti je již v ČR naprostá samozřejmost, což dokazují i průzkumy Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Lékař nemusí být „ajťák”Počítač v ordinaci má dnes již 93 % všech zdravotnických zařízení a 88 % z nich má internet. Ano, potřebují jej pro komunikaci s pojišťovnou a hledají na internetu různé informace přispívající k léčbě pacienta. Takže i IT je ve zdravotnictví stále důležitější – ať chceme, nebo ne. Říkáte si možná, že lékaři nejsou IT specialisté, a tak je nemůžeme nutit pracovat s moderními IT technologiemi. Ani nemusíme, lékaři jsou k tomu již nyní vedeni pojišťovnami a státní správou. Ale zásadní problém je v tom, že současné systémy prostě nejsou uživatelsky přívětivé, jsou nepřehledné, neintuitivní, a to je podle mne hlavní důvod, proč mají někteří lékaři z IT strach. Nabídněme lékařům jednoduché, moderní a přehledné systémy, které nebudou vyžadovat pětihodinová školení, ale budou tak jednoduché, že s nimi lékař bude moci pracovat okamžitě. A hlavně – tyto systémy musí být plně funkční. Žádné chyby, lékař není programátor, nepotřebuje systému rozumět, potřebuje umět léčit. Nedělejme složitá řešení na frontendu (samozřejmě, že backend musí být při jejich práci složitý). Z následujícího grafu vyplývá, že lékaři už komunikují se svými pacienty i širokou veřejností, ať již pomocí systému, nebo pomocí e-mailu. A to samé platí i o lékárnách. Zkusme efektivněji využít pomocí IT technologií čas zdravotníků – ať už lékařů, či sester. Dejme jim nástroj komunikace s pacientem.
Nejvíc jsou online gynekologové, nejméně zubařiV samostatných ordinacích lékaře je internet pro účely poskytování online služeb pacientům využíván velmi málo. V průběhu posledních 8 let však počet ordinací nabízejících zmiňované online služby pozvolna narůstá. Zatímco v roce 2006 se mohli pacienti objednat pomocí online formuláře do necelých 3 % ordinací, v roce 2013 již tuto možnost nabízelo téměř 9 % samostatných ordinací lékaře. Samostatné ordinace lékaře vykazovaly v jednotlivých krajích České republiky značné rozdíly v míře vedení vlastních webových stránek pro poskytování online služeb svým pacientům. Výrazně nad ostatními kraji dominovalo Hlavní město Praha s podílem 12 % online objednání se k lékaři.
Zdroj: ÚZIS 2014 a vlastní dopočty ČSÚ
Zdroj: ÚZIS 2014 a vlastní dopočty ČSÚ
Celkově lze říci, že všechny typy samostatných ordinací lékařů zaznamenávají pozvolný nárůst využívání informačních technologií ve své praxi. Stejně jako v předešlých letech – nejlépe využívali informační technologie gynekologové, největší rezervy naopak vykázali dentisté. Gynekologické ordinace také v roce 2013 zvítězily v zavádění vlastních webových stránek a nabídkou online objednávání. Zubní ordinace překvapily s největším meziročním nárůstem u vybavenosti počítačem s přístupem na internet, potažmo v zavádění vysokorychlostního internetu.
Jednoduchý systém ulehčí všeVýše je tedy vidět, že například o online rezervace je opravdu zájem. Pacient se díky moderním systémům (například +4U Lékař) může objednat online kdykoliv – o víkendu, v neděli či ve státní svátek. Bezkonkurenční výhodou této služby je to, že dokáže konečně něco udělat pro elektronizaci zdravotnictví a dokáže z jednoho místa provést objednávku ve zdravotnických zařízeních, do kterých pacient spadá, takže pacient má jeden přístup a může se objednat například k neurologovi do Brna, zubaři do Plzně a k ortopedovi do Prahy – to vše během pěti kliknutí. Samozřejmostí je synchronizace s mobilem, tabletem nebo jakýmkoliv chytrým zařízením, kde rovnou vidíte své návštěvy ve všech zdravotnických zařízeních. Aplikace je výhodná i pro lékaře, dokáže totiž pacienta upozornit e-mailem nebo smskou 24 hodin před plánovanou prohlídkou, aby pacient na schůzku nezapomněl, a tím se lékaři zvýší zisk, protože mu pacienti začnou chodit do ordinace pravidelněji. Odbourají se také telefonáty na objednání. Nepředpokládá se, že odbouráme 99 % telefonátů, ale pokud bychom zvládli odbourat například 50 %, tak už to bude mít opravdu smysl – lékaři a zdravotníci budou mít více času léčit a stráví méně času u telefonu a diáře. Víme, že to již takto ve světě funguje. Systémem, který je v cloudu, dokážeme sloučit jakékoliv ordinace po celém světě. Můžete mít jednu ordinaci v Plzni a druhou v Berlíně a pořad máte jeden přístup a jednu kartotéku. Neřešíte počítačové vybavení, stačí vám jakékoliv zařízení připojené k internetu, žádné složité updaty, žádná změna operačního systému. Není potřeba, aby lékař rozuměl IT – prostě si vezme jakékoliv zařízení, které je připojené k internetu, a může pracovat.
V současné době systém (+4U Lékař) běží v pilotní fázi – během několika týdnů jej využilo několik tisíc pacientů, a jejich počet rapidně roste, velký zájem je očividný. Projekt bude i nadále rozšiřován. Kladné ohlasy totiž jdou ze všech stran – ať již od pacientů, nebo od zdravotníků. Už žádné složité, staré, drahé a nemoderní aplikace –intuitivní a jednoduchý IT systém – to je to, co naše zdravotnictví potřebuje.