Průzkum: Kyberbezpečnost českých firem
Průzkum: Čtvrtina českých firem nemá dostatečné kybernetické zabezpečení, 54,6 % z nich ale na něj nechce výrazněji zvýšit rozpočet
Během posledního roku se 31,8 % českých firem setkalo s kybernetickým útokem. Další desetina nicméně ani nemá přehled o svém zabezpečení. Čtvrtina podniků pak nepovažuje úroveň svého IT zabezpečení za dostatečnou, nicméně jen necelá třetina z těchto firem plánuje na něj zvýšit svůj rozpočet. Vyplývá to z průzkumu Česka v datech realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
V posledním roce čelila kybernetickým útokům třetina českých firem. Reálné hodnoty však mohou být ještě vyšší, jelikož desetina podnikatelů ani netuší, jak tuto informaci zjistit. Vyplývá to z průzkumu Česka v datech na vzorku 85 českých firem, sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. V rámci průzkumu přitom byli dotazováni podnikatelé a vrcholní manažeři, kteří by o kybernetické bezpečnosti své firmy měli mít alespoň rámcový přehled.
Počty kybernetických útoků se navíc stále zvyšují. V Česku jejich množství mezi roky 2020 a 2021 narostlo o pětinu a z celosvětového hlediska až o třetinu, jak vyplývá z analýzy projektu Evropa v datech. Celosvětově uspěje přibližně každý desátý pokus o prolomení kybernetické obrany.
Čtvrtina firem v Česku nemá dostatečnou kybernetickou ochranu
Celkem 25,8 % českých firem nepovažuje úroveň svého kybernetického zabezpečení za dostatečnou. Přesto však při tom podstatná část z nich neplánuje navýšit investice a zdroje do jejího posílení. Jen 31.8 % firem s nedostatečným zabezpečením počítá s navýšením výdajů na kyberbezpečnost zásadnějším způsobem. Naopak 18,2 % z nich vůbec nepřemýšlí o změně investic.
Přes 80 % firem netestuje své zabezpečení
Fakt, že mnohé české firmy podceňují současnou situaci, potvrzuje i skutečnost, že 81,2 % těchto firem neprovádí pravidelné testy a audity své kybernetické obrany. Bezmála třetina z nich navíc tyto testy a audity ani nepovažuje za důležité či přínosné.
Útoků přitom ale bude dále přibývat a stupňovat se bude i jejich nebezpečnost. „Nástroje na kybernetické útoky jsou čím dál dostupnější a často si již stačí stáhnout požadovaný program. Kybernetický útok tak může provést i osoba, která s hackováním nemá příliš velké zkušenosti. Důležitým faktorem je i skutečnost, že se do digitálního prostoru přesouvá stále větší počet cenných dat a obsahu, tudíž se mnohým hackerům vyplatí do svých útoků investovat. Útoky se jim totiž v případě úspěchu jednoduše zaplatí. Z tohoto důvodu nestoupá jen počet kybernetických útoků, ale i jejich sofistikovanost a nebezpečnost,” vysvětluje situaci Zdeněk Gremla ředitel T-Business Cyber Security v T-Mobile Czech Republic
Firmy na svou obranu používají jak antivir, tak etické hackování
Rozhodně ne všechny české firmy se ale ke svému kyberzabezpečení staví apaticky. Mnohé využívají širokou škálu nástrojů, přičemž jednoznačně dominuje placený antivir – ten má 63,5 % firem. Zajímavou možností je i využívání tzv. etického hackování, kdy se najatý expert snaží prolomit zabezpečení daného podniku, aby tak odhalil jeho slabiny. Díky tomu firmy mohou objevit mezery ve svém zabezpečení a následně je odstranit. Pravidelné etické hackování však využívá 7,1 % českých firem, zatímco 32,9 % firem spoléhá jen na základní firewall, a tudíž nepoužívá ani placený antivir.