Archiv

Dobrý soused

Ačkoliv má Česko velkou tradici v dobrovolnictví a spolcích, v dobročinných aktivitách za světem zaostáváme. V měřítku World Giving Index se umisťujeme na 111. příčce ze 126, a to především kvůli menší ochotě pomoci cizímu člověku. Když už ale pomáháme, nejčastěji posíláme peníze na podporu nemocných a postižených. V Česku navíc funguje nespočet různých spolků a neziskovek zlepšujících životy v obcích. Nejpočetnější dobrovolnickou organizací jsou dobrovolní hasiči, mezi které se řadí bezmála 363 tisíc Čechů. České obce žijí i sportem a kulturou. Na našem území funguje 23 tisíc sportovních klubů, 1 083 sokolských jednot a za kulturou můžete vyrazit do 278 divadel, 483 muzeí či 664 kulturních domů.

Chaty a chalupy

Na každých tisíc Čechů připadne ročně 744 rekreačních výletů na vlastní chaty a chalupy. Díky tomu Česko kraluje evropskému chalupaření. Zájem o koupi vlastního prázdninového domu či domku nyní roste i kvůli probíhající pandemii, a meziročně se tak zvýšil až o čtvrtinu, uvádí realitní společnost RE/MAX. Obecně stoupl zájem o veškeré hypotéky, které v červenci dosáhly rekordního objemu 21,6 miliard korun. Trend potvrzuje i Česká spořitelna, která zaznamenala prodeje nových úvěrů na bydlení v rekordní výši téměř 6 miliard korun.

Jak dopadly dovolené

Slovensko je jedinou zahraniční zemí, kde Češi o letošních prázdninách utratili více peněz než loni. K východním sousedům vyrazilo jen o 5 % méně našinců než v roce 2019, jak ukazují data České spořitelny. Řada Čechů také zamířila do oblíbeného Chorvatska nebo okolních zemí. Daleko častěji ovšem volili tuzemskou dovolenou. Doma ale zůstali i zahraniční turisté, a tak byly například letošní tržby hotelů v Česku o čtvrtinu nižší než loni. Vyplývá to z údajů poskytovatele platebních technologií Global Payments.

Dovolená v Česku

Pandemie koronaviru COVID-19 způsobila až 99% pokles v objemech karetních transakcí českých cestovních kanceláří. Komplikované podmínky karantény a uzavírání hranic jsou jedním z hlavních důvodů, proč chce 9 z 10 Čechů letos vyrazit na dovolenou ve své vlasti. Nejoblíbenějším cílem je pro letošek Šumava a nejoblíbenější formou dovolených je ta poznávací. Mezi nejdůležitější aspekty ovlivňující konečnou podobu dovolených patří především lokalita nebo stravování. Za nejméně důležité považujeme riziko nákazy koronavirem.

Bankéř je bankéř

Takřka pětina bankovních klientů chce na základě zkušeností z doby pandemie více využívat digitální bankovnictví i po uvolnění karanténních opatření. Většina lidí zároveň považuje osobní kontakt s bankéřem na pobočce za nenahraditelný, zejména v oblasti hypotečního, investičního a penzijního poradenství.

„Pařani“ z povolání

Asi třetina světové populace se ve volném čase věnuje hraní videoher. Nejoblíbenější platformou hráčů jsou mobilní telefony, na kterých podle průzkumu společnosti Deloitte trávíme až 47 % herního času. Nejúspěšnějším zábavním produktem napříč všemi odvětvími včetně filmů či hudby je pátý díl akční série videoher Grand Theft Auto. Nejsledovanější turnaj roku 2019 sledovaly v jednu chvíli až čtyři miliony diváků a nejúspěšnější hráč historie si svými výhrami vysloužil 6,9 milionu dolarů.

Kde je v Česku e-bezpečno

V současném světě informačních technologií je internetové zabezpečení stále důležitější. Přesto přes 30 % webových stránek státních institucí nefunguje ani na protokolu HTTPS, který je tím nejzákladnějším stupněm zabezpečení, a stejně je na tom hned pět ze čtrnácti ministerstev. Ještě hůře jsou na tom oficiální stránky obcí, které na nezabezpečeném protokolu umožňují nešifrovanou komunikaci ve 48 % případů. Nejlépe zabezpečené jsou naopak podle průzkumu Česka v datech weby vysokých škol.

Energetika budoucnosti

Výroba i spotřeba elektřiny se mění před očima. Stále více proudu vyrábíme ze slunce nebo větru a pouštíme ho nejen do žárovek, ale třeba i do aut. Jak zajistit, že elektřiny bude vždy dostatek a že nové chytré technologie nebudou zranitelné vůči kybernetickým útokům?

(Malo)obchodní tajemství

Celá čtvrtina firem v Evropě se řadí mezi maloobchody a velkoobchody, společně pak vytvářejí na 29 milionů pracovních míst. V Česku se největší množství řetězců zabývá prodejem oblečení a obuvi, které Češi nejčastěji nakupují i na internetu. Z hlediska počtu prodejen potravin u nás vede Coop, největší tržby ale patří řetězci Kaufland.

Česko na lyžích

Česká republika je čtvrtým největším vývozcem lyží a i z hlediska exportu dalšího lyžařského vybavení jsme na evropské, či dokonce světové špičce. Zajímá vás, kolik stojí české skipasy, kde najdete ty nejdelší a nejprudší sjezdovky Česka nebo jak funguje umělé zasněžování? Odpovědi na tyto a další otázky naleznete v prvním článku Česka v datech roku 2020.